Tanah lapang

Ahad, 18 Oktober 2009

Noktah bertindih (:) yang bertanda soal (?)

Salam mahasiswa,salam aspirasi dan salam perpaduan.

Hari ini aku terfiqir tentang satu istilah baru...Tapi aku pun tak tau la samada isitilah ini tepat penggunaan ayat dan maksudnya bagi orang lain.Tapi aku tetap nak ketengahkan idea aku.Tapi sebelum itu aku ingin mengucapkan Terima kasih untuk tidak bersetuju,penatnya menulis dalam bahasa baku...Emm..Istilah itu berbunyi "Noktah bertindih (:) yang bertanda soal (?) " yang bermaksud bagi aku ialah sesuatu perkara yang zahirnya nampak sudah selesai tetapi hakikat sebenarnya ia belum selesai.Contoh seperti,ada satu tugasan itu mempunyai dua perkara yang harus diselesaikan.Kita sudah menyelesaikan satu perkara didalam tugasan itu.Namun,kita masih ada satu lagi tugasan.Sebagai manusia normal kita tentu berasa lapang dan senang sehingga kita lupa sebentar tentang perkara kedua.Satu lagi contoh ialah,kita sudah berjaya dengan kehidupan pada masa sekarang,adakah kita akan berjaya lagi pada masa akan datang?Sekali kita berjaya pada masa sekarang,adakah kita akan berjaya buat kali kedua pada masa akan datang?

9 ulasan:

  1. hurmm..nak tambah satu lagi contoh:

    dah siapkan tugasan tp terlupa save kat mana, satu lagi masalah yang timbul... :)

    regards,
    fana_mystique9091

    BalasPadam
  2. Apa kaitan dengan cinta din oi?Ada aku sebut kew?Hahahahaa

    BalasPadam
  3. Fuh-yo, dah semakin abstrak pemikiran ko.

    Kalau noktah berkali-kali macam mana pulak?

    Contoh.......

    Dah abis ke belum ayat macam tu?

    Apa aku mengarut kat sini.........

    BalasPadam
  4. contoh ayat ;

    "aku makin pening dengan remie kerana..........."

    sila sambung ayat ini tidak melebihi 3000 patah perkataan.

    BalasPadam
  5. hurmm..mungkin pada blogger cinta yang masih belum berkesudahan....dengan adanya : dan ? dan kemudian disusuli oleh =

    regards,
    fana_mystique9091

    BalasPadam
  6. Cinta yang belum berkesudahan cik fana?Hehehe

    BalasPadam
  7. tapi comment2 kat sini ada kaitan ngan kasih sayang..hehehee..=p

    BalasPadam
  8. haha..maybe cinta yang masih nak di tapis kot...

    BalasPadam