Tanah lapang

Rabu, 4 November 2009

Kenapa bersikap Tembok pecah?

Salam pembuka bicara,
sinis semanis gula,
tora datang lagi,
mahu buat kecoh diruangan ini..

Bersikap seperti "tembok pecah"? Ayat ini keluar dalam komen di blog saudara syukri.. Saya menggambarkan Tembok pecah ini sebagai satu sikap di mana kita cuba melindungi atau menyembunyikan sesuatu yang penting dan berharga dari penglihatan atau pengetahuan orang lain tapi dalam masa yang sama, kita sebenarnya mendedahkanya kepada orang lain tanpa kita sedar atau sedar.. Ibarat seperti si gadis yang bertudung litup tapi memakai pakaian yang menjolok mata.. Atau kita melakukan sesuatu pekerjaan tapi dalam melakukannya, kita tidak ikhlas dan kita menunjukkan ketidakikhlasan kita dalam masa yang sama.
Kalau tak faham, tak apa.. Kalau salah, sila betulkan saya..

Terima kasih untuk tidak bersetuju...

5 ulasan:

  1. "Kalau tak faham, tak apa.. Kalau salah, sila betulkan saya.."

    macam tau2 ja hehe...

    maaf sy bknnya seorg yg pemikir sbb tu susah nak memahami sket...

    kalo bleh panjang kn sket penjelasan..

    sbb sy berminat nak tahu...

    kalo pendek2 cm ni..rasa mcm bla makan, makanan terlekat plak kt kerongkong...

    BalasPadam
  2. biasanya kita selalu dengar "sukarela", sekarang ni dah jadi "terpaksarela" atau "paksarela"..dah tak wujud sukarela lagi..

    kalau dipaksa macam mana nak timbul sifat ikhlas?

    guna bahasa baku dan loghat kedah.. "bila kita buat sesuatu perkara, kita kena ikhlas..jangan nak harap populariti ja.."

    -gadis KamDar..nasib baik makanan tu terlekat kat kerongkong, kalau terlekat kat tengkuk lagi susah..

    BalasPadam
  3. Kalau tak faham, penjelasan yang agak berkaitan mungkin ada dalam blog syukri kot. Silalah baca.

    Remie, apa yang gua faham tentang 'tembok pecah" tu ialah, "apabila kita tengah sakit perut,tapi kita tahan daripada pergi "u'um", lepas tu kita pergi tandas lepas tu kita lepaskan" yang tu gua faham tentang tembok pecah.

    Gua suka juga dengan metafora dan personafikasi ni.

    BalasPadam
  4. en.izzuddin.....aku dah agak dah yg hang nak jawab lagu ni..jangan sampai remie suruh hang amek spm paper julai..

    BalasPadam
  5. Din ni biasa.. Berak ngan kencing gak yang dia nak sebut..Hahahaha..

    Aku ni makin lama makin mengarut...

    BalasPadam