Tanah lapang

Jumaat, 22 Januari 2010

Sesak ke?

Salam mahasiswa, salam aspirasi dan salam penyatuan umat manusia..


Sudah lama tidak berkunjung ke ruang ini... Agak "berkarat" sudah ruas jari untuk menekan papan kekunci ini.. Pencaknya sumbang sekali tidak berbisa lagi.. Sukar bermain kata yang penuh sinis dan sindiran..

Emm... Pilihan raya kampus sudah bermula.. Hampir semua pusat pengajian tinggi di Malaysia ini sudah mula terasa bahangnya.. Sudah pasti pelbagai manifesto akan dipertaruhkan pada pilihanraya kampus kali ini.. Ada yang masuk akal dan sudah pasti ada juga yang tidak masuk akal.. Contoh seperti ini "Barang siapa yang undi saya, saya akan pastikan semua rakyat malaysia khasnya penduduk di bahagian pulau di pulau pinang, mereka tidak perlu membayar tol ketika mahu keluar daripada pulau jika menggunakan jambatan pulau pinang."(Walau sememangnya jika mahu keluar dari Pulau Pinang jika menggunakan jambatan, tidak dikenakan sebarang bayaran pun.)

Sekarang, di dalan arena politik tanah air ini, heboh dan kecoh kerana kemunculan pihak ketiga atau third force. Pihak ini sebenarnya sudah lama wujud dalam arena politik tanah air ini cuma pada awal kemunculan mereka, mereka tidak mendapat perhatian oleh kebanyakkan rakyat Malaysia.. Kini, didalam pilihan raya kampus juga, sudah wujud pihak ketiga ini.. Adakah ini tsunami politik? Ini kerana poltik kampus banyak dinominasi oleh Pro-aspirasi dan pro-mahasiswa.. Pro-aspirasi ini dikatakan sebagai pro kepada pihak universiti dan sering mendominasi kerusi politik kampus di seluruh universiti di Malaysia ini.. Manakala Pro-mahasiswa ini dikatakan pro kepada pihak mahasiswa..Dikatakan Memperjuangkan hak mahasiswa secara total.Betul ke? Kini, muncul pula pihak ketiga iaitu golongan bebas. Mungkin Mereka ini mampu mengubah senario politik politik kampus dan mampu mengkunchalanakan pihak pro-aspirasi dan Pro-mahasiswa.. Tapi persoalannya ialah, sejauh mana perjuangan pihak ketiga ini dan paling penting ialah, adakah semua pelajar sudah sedia maklum tentang kewujudan pihak ketiga ini dalam politik kampus?

Namun begitu, belum sempat pihak ketiga ini melabuhkan sauh didalam politik kampus ini, sudah ada pihak yang panas punggung rupanya.. Ketika sedang minum tadi, saya mendapat maklumat melalui unit risikan saya, ada pihak menggunakan kaedah gertakan atau ugutan terhadap calon pilihan raya campus dan calon yang digertak itu khabarnya calon bebas.. Menurut "telefon karat" itu, ancaman itu datangnya dari pihak selalu mendominasi politik kampus ini.. Pihak yang mana? Entah la.. Malas nak cerita walau nak cerita.. Hai! Dah panas punggung ke? Takut kalah? Hahahaahahahah

Kalau pihak ketiga ini menguasai pilihan kampus, agaknya apa tindakan mereka? Takkan nak buang calon-calon bebas dari universiti walau ianya tidak mustahil.. Belum apa-apa, sudah main ugut-ugut.. Inikah demokrasi terpimpin?? Baru ditahap politik kampus, sudah begini rupa.. Kalau sudah terlibat politik di luar, macamana pula?

Kepada calon yang diugut itu, nyalakan tekad.. Usah gentar dan risau. Teruskan perjuangan anda.. Persetankan meraka yang menggugut kamu itu.

Kepada yang menggugut tu, teruskan kerja-kerja menggugut itu dengan penuh komitmen.

Selamat berkempen dan mengundi..

2 ulasan:

  1. modal kempen tu aku macam biasa dengar je bro..

    nampaknya agen propaganda kita kat sini betul2 menjadi..tu baru gertak nak bertanding dia orang dah gelabah, tak tahu la apa akan jadi kalau KUASA KETIGA tu betul2 bertanding..

    apa2 pun aku yakin akan ada kejutan kat tempat kita ni..

    BalasPadam
  2. hahahhaa
    aku bosan dgn manifesto calon2

    BalasPadam