Tanah lapang

Jumaat, 16 Julai 2010

Emm... Berusaha la sikit..

Salam sinis pembuka bicara,
tidak kenal takut atau rasa curiga,
tidak kisah apa orang lain hendak kata,
ini adalah jujur dari hatinya,
tidak berselindung disebalik tembok bata,
tidak gentar walau sedikit jika dicerca.

Kembali! Sudah kembali ke USM(A) setelah bercuti selama dua bulan. Cuti yang sibuk dan tiada peluang untuk bertemu kawan-kawan dan berpeleseran hingga lewat malam atau memecut laju di sekitar jalan-jalan di Kuala Lumpur dengan kereta burukku. Namun aku puas kerana tanggungjawab aku sebagai anak kepada seorang abang sulung dalam 4 orang adik beradik sudah tertunai. Aku puas walau tertekan..heheh.. Pelbagai perkara terjadi sepanjang aku dikampung.. Benda yang tak sepatutnya terjadi sudah terjadi.. Apa sudah jadi.. Namun itu sudah takdir yang sudah ditetapi.



Aku tidak mahu bercerita lebih panjang lagi.. Cuma ada benda yang menarik perhatian aku hari ini ialah isu pemberian biasiswa JPA. Isu ini menjadi isu kerana banyak pihak menyuarakan rasa tak puas hati kerana proses pemberian biasiswa ini adalah mengikut kaum.. Terutama di kalangan orang bukan bumiputra. Bagi mereka ianya tidak adil. Ia perlu diberikan secara sama rata kepada semua kaum. Bagi aku isu ini isu lama yang sudah lapuk.. Aku ingat semua sudah faham tapi masih ada yang kayu atau sengaja buat-buat kayu.

Bagi aku, kenapa orang bumiputra atau pribumi diberikan peluang lebih dalam penerimaan biasiswa terutama dari JPA? Pertama, bagi aku orang-orang bumiputra atau pribumi ini bukanlah pandai sangat dan kebanyakkannya datang daripada keluarga bukan orang senang. Kedua, orang-orang pribumi dan bumiputra ini kebanyakkannya bukanlah cerdik sangat genetiknya dan agak "rare" lah jika mereka memperolehi keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan ( kecuali untuk kaki hafal dan kaki meniru dalam exam ). Ketiga, kalau tidak silap aku, sudah banyak kerajaan bagi biasiswa kepada orang bukan bumiputra dan pribumi namun apabila mereka sudah menamatkan pengajian, mereka sudah disyaratkan untuk berkhidmat kembali dalam sektor awam sebagai timbal balas atas pemberian biasiswa kepada mereka tetapi mereka tidak mahu kerana dengan alasan, mereka lebih suka berkerja di luar negara kerana ia lebih lumayan.

Sebelum aku menutup kolum ini, jika ada lagi, aku tambah lagi..heheh.. Aku nak pesan, kalau nak berjaya, kita kena berusahalah sedikit. Hidup ini tidak boleh di manjakan sangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan