Tanah lapang

Sabtu, 26 Jun 2010

Macam tu agaknya...

Salam sinis pembuka bicara,
kini blog ini kembali bernafas semula,
setelah facebook aku aku matikannya.

Hari ini ada cerita yang agak lama aku perhati. Namun, aku tinggalkan "front page" aku dulu. Aku nak fokus pada hal lain. Baru ini tadi aku tengok, seekor anak kucing yang dibuang oleh entah mana "najis berat"( ada tak gelaran bagi najis ini lagi? Yang lagi hina?) depan rumah aku berdiri depan pintu rumah. Aku tengok anak kucing tu macam nak masuk, tapi dia macam was-was. Mungkin dia macam faham. Mungkin dia tahu yang kehadirannya dibenci manusia. Bila aku dukung, usap kepala dia, aku tengok dia macam sangat-sangat gembira. Lepas tu aku ternampak seekor anjing dengan 3 ekor anak kecilnya melintas depan aku. Si ibu anjing itu, cukup melindungi anak-anaknya sebaik mungkin. Anjing tersebut juga adalah anjing liar yang sering merayau-rayau mencari sisa makanan untuk hidup.

Seekor ibu anjing yang kurus kering, tidak cukup makanan, namun dia tetap melindungi anak-anaknya dan menyusukan anak-anaknya selagi mampu. Walau dia sendiri makan tak cukup aku rasa. Sedangkan manusia yang berakal dan mampu menjaga anak-anak, sanggup membuang atau menggugurkan anak demi kepentingan masing-masing. Ada yang paling hina, menggugurkan anak-anak yang dikandung demi cita-citanya dengan beranggapan, anak tersebut penghalang impian mereka. Secara ini dengan waras dan relevannya, aku mengatakan bahawa, manusia seperti adalah lebih hina daripada anjing dan anjing lebih mulia sehingga boleh memijak kepala mereka.

Selepas itu, sikap manusia yang gemar menyeksa dan mendera binatang lemah. Aku melihat mereka begitu berbangga melihat binatang itu kesakitan, cedera ataupun mati. Seolah-olah ia satu kepuasan. Terutama orang-orang di kampung aku ini. Yang buat ini bukan budak muda yang tidak matang malah orang tua yang nak ke kubur pun ada. Kadang-kadang aku bertanya dalam hati, cuba bayangkan jika anak atau cucu mahupun orang yang mereka sayang, aku hentak dengan batang paip atau aku tembak dengan shotgun guna buckshot shell. Sedih tidak mereka? Binatang tersebut adalah mahkluk bernyawa dan mempunyai perasaan.Yang penting, mereka juga mahkluk tuhan seperti kita. Dicipta atas fungsi dan peranan tertentu. Kenapa kita yang manusia yang mulia dan mempunyai akal bersikap sebegini. Bukankah kalau tak suka tu, buat tak tahu saje. Tak boleh ke? Manusia. Kalau ditegur, melenting. Tunjuk lagak namun, kena acu pistol di muka, menangis macam nak gila.

Melihat kucing di muka pintu tadi, aku rasa begitulah juga kita manusia jika kehadiran kita dibenci.

2 ulasan:

  1. aku tak tahu kenapa tapi entry ko nih sangat best
    betul
    ada aku tgok video pompuan korea ke jepun ke china ke tak tahulah
    yg dia pijak kucing guna heels tu
    tak habis aku tgok video tu sebab tak mampu
    sangat kejam
    apa la diorang dapat buat benda cam tu aku pun tak tahu

    BalasPadam