Tanah lapang

Rabu, 28 Julai 2010

Cubalah cepat sikit

Salam mahasiswa dan salam perpaduan,
ini bukan cerita pasal perpadua,
apatah lagi perpaduan UMMO dan PAS,
cerita tentang ragam manusia,
yang tidak kenal erti hormat dan pentingkan rasa.

Benda ini sudah selalu berlaku. Ia umpama sudah menjadi norma dalam kehidupan manusia yang sudah bertamadun ini. Sikap yang diambil mudah tapi membahayakan. Memang banyak tetapi aku cuma hendak cerita satu sahaja. Bukan aku sahaja yang mengadu dan mengeluh, tetapi ramai lagi yang begitu. Selama ini, aku tidak menghiraukan perkara ini namun, bila aku makin tidak hiraukan, makin menjadi-jadi pula. Nak tau apa? Sikap terhegeh-hegeh sesetengah manusia. Sikap ini secaranya umumnya memperlihatkan sikap manusia yang lewa dalam semua perkara, menganggap hidup ini mudah, dan sebagainya. Namun, secara peribadi, aku melihat manusia sebegini adalah manusia yang angkuh dan tidak berdisiplin.

Di kampus ini, aku selalu memerhati pelbagai ragam dan jenis manusia. Sikap terhegeh-hegeh mereka selalu terjadi ketika berjalan ke kelas atau ke mana-mana sahaja di kampus ini. Adakalanya, mereka menghalang pergerakkan orang lain dan adakalanya akan mendatangkan bahaya kepada orang lain. Contohnya ialah, semasa melintas jalan atau menyusuri jalan raya, para pemandu terpaksa mengelak kerana tidak mahu melanggar si pejalan kaki tadi. Namun, ada juga pejalan kaki ini seolah-olah sengaja untuk menimbulkan masalah.

Contoh seperti petang tadi, aku tidak mahu timbulkan bias jantina. Namun aku hampir melanggar atau "dilanggar" oleh sekumpulan pejalan kaki yang terdiri daripada pelajar perempuan dan kereta di belakang aku juga hampir melanggar mereka. Namun, apabila dibunyikan hon, mereka hanya ketawa dan berlalu seolah-olah tiada masalah. Sedangkan mereka tahu bahawa perbuatan mereka boleh mendatangkan masalah.

Sikap kedua pula ialah, ketika di lampu isyarat. Ada diantara pengguna jalan raya, menggambil kesempatan untuk memperbetulkan kedudukan atau merancang pemanduan ketika lampu isyarat menunjukkan warna merah. Namun, ada juga yang bahalol di mana berbual , tayang dan jual muka, dan mengorat. Apabila lampu bertukar hijau, mereka adakalanya tidak menyedarinya dan lewat memberi respon. Apabila di hon atau ditegur, ayat pertama sekali yang pasti ialah "Tak boleh sabar sikit kew???????".. hahahhahaha
Memang la tak boleh sebab kat lampu isyarat. Sudahlah lampu isyarat tu cepat bertukar arah, lagi mau main-main ka? Orang lain nak cepat.

3 ulasan: