Tanah lapang

Khamis, 1 April 2010

Akhirnya ada yang sependapat dengan aku.

Salam mahasiswa, salam aspirasi dan salam kuasa ketiga.



Syukurlah.. Semalam, forum WACANA DEMOKRASI DI KALANGAN GENERASI MUDA anjuran Kelab Sains Politik USM selamat diadakan dan segalanya berjalan dengan lancar walau pada mulanya penuh dengan cabaran. Kepada rakan-rakan di Kelab Sains Politik, tahniah dan syabas atas usaha yang anda semua lakukan. Disini juga saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada anda semua kerana memberikan kepercayaan kepada saya untuk mengendalikan peralatan audio untuk majlis pada malam itu. Ribuan kemaafan jika ada salah dan silap saya sepanjang perjalanan program disamping itu saya juga ingin meminta maaf kerana saya tidak mampu memberikan yang terbaik pada malam itu.

Sambutan forum ini agak menggalakkan walaupun pada malam yang sama juga, saya difahamkan bahawa banyak aktiviti lain berlaku di USM seperti AGM dan peperiksaan disamping keadaan cuaca yang tidak mengizinkan kerana hujan turun sejak petang. Forum ini dikendalikan oleh saudara Izzudin atau pemilik blog terjun ke langit.blogspot sebagai moderator. Manakala ahli panel pula terdiri daripada Prof Madya Ahmad Fauzi dari Pusat Pengajian Jarak Jauh USM, Dr. Abu Bakar selaku ahli panel kedua yang didatangkan khas daripada UUM dan ahli panel ketiga ialah En. Mohammad Maliki iaitu presiden bagi Majlis Belia Malaysia dan bekas pelajar USM sendiri.

Perbincangan isu hangat di mana apa yang saya faham dapat lihat ialah, ahli panel memberikan hujah mereka berdasarkan sejarah, peranan kerajaan dan sebagainya. Contohnya seperti Dr. Abu Bakar dari UUM, beliau memberikan hujah mengikut perspektif negara indonesia kerana beliau adalah rakyat indonesia. Ini agak menarik kerana ia boleh dilihat forum ini agak bersifat international.

Manakala En. Maliki melihat dan memberi perspektif mengikut perspektif beliau dari sudut belia di Malaysia. Peranan belia, apa yang perlu belia perlu lakukan dan sebagainya. Manakala, Dr. Ahmad Fauzi pula membincangkan dan memberikan pendapat daripada sudut sejarah di mana belia patut belajar dari sejarah dan tidak bersifat bias antara sejarah budaya barat atau budaya islam. Menurut beliau, kita patut belajar dari kedua-dua sudut dan melalui itu, barulah kita akan mendapat maklumat yang sebenar.

Para hadirin yang hadir juga berpeluang mengutarakan soalan walau pada hemat peribadi saya, ada diantara soalan mereka sudah "lari" dari tajuk forum  ini. Namun begitu, terima kasih atas kerjasama dan sokongan yang diberikan oleh para pengunjung yang hadir ke majlis forum ini.

Namun, apa yang saya ingin kaitkan dengan apa tajuk post saya ini ialah dimana saya terdengar dan teringat kata-kata salah seorang daripada tiga ahli panel, apa yang saya faham dan dengar( maaf jika salah apa saya dengar ini), sikap sesetengah pelajar yang tidak mahu "keluar" dari USM ini. Sikap yang hanya gemar berlegar di suatu sudut sahaja tanpa mahu meneroka perkara lain. Terlalu "Sayang" dan "Setia" kepada USM ini. Tidak salah untuk bersifat begini namun adakalanya kita kena "keluar" dari "kotak" yang kita ada ini. Apabila terjadi perkara sebegini rupa, mereka tidak mampu memberikan hujah yang membina atau hanya gemar memberikan hujah yang sedia ada. Ingin memperjuangkan demokrasi dan kebebasan, namun mereka sendiri tidak faham apa mereka perjuangkan.

Namun, saya tidak menafikan hak kepada mereka yang tidak setuju dengan kata-kata saya ini dan terima kasih untuk tidak bersetuju. Namun begitu, jangan nafikan hak saya untuk berkata begini kerana ia sudah melanggar prinsip demokrasi.

p/s- Saya ada cadangan buat pihak pengurusan USM. Cadangan yang tidak masuk akal lagi tidak munasabah namun itulah kepakaran saya. Cadangan saya ialah, pihak pengurusan USM perlu menyediakan satu kawasan perkuburan khas bagi para pelajar atau sesiapa sahaja yang terlalu "sayang" atau "setia" dengan USM ini. Biarlah mereka hidup dan mati bersama USM ini..

4 ulasan: