Tanah lapang

Jumaat, 5 Februari 2010

Kereta mahal

Salam mahasiswa dan salam kuasa ketiga..

Salam sinis pembuka bicara,
bukan cerita politik atau satira,
bukan cerita main punggung tukang bancuh kopi dan tuannya,
ini cerita yang tiada cerita,
nadanya marah dan bersahaja.

Saya bukannya penulis yang baik. Tapi saya rasa mesej saya jelas dan saya rasakan semua orang memahaminya. Jemu sudah bercerita pasal politik malaysia ini. Baik saya cerita tentang sikap dan ragam manusia. Gambar ini saya ambil beberapa minggu dahulu, sikap manusia yang pentingkan diri. Disini saya ingin bertanya, jika manusia pemilik kenderaan ini, akan berasa marah jika orang lain melakukan perkara yang sama padanya.

Tempat letak motorsikal dijadikan tempat letak kereta, alasannya pasti tiada tempat letak kenderaan. Apa salah jika letak ditempat letak kereta yang agak jauh sedikit. Tidak salah jika berjalan jauh sedikit. Bukannya akan hitam terbakar kulit.

 
Saya tahu kereta ini mahal dan saya tidak mampu membelinya kerana saya seorang pelajar dan bukan "anak lord" yang bawa Kia Sorento  ke kampus. Tapi saya rasa, sebagai pemandu yang berhemah, pemilik kenderaan ini tidak patutlah meletakkan kereta mahalnya ini ditempat yang tidak sepatutnya. 

Jadi kepada pemilik kereta ini, janganlah begini. Bukan apa, selain disaman oleh pihak keselamatan, kereta anda mungkin akan dicalarkan atau dipecahkan cerminnya. Oleh siapa? Yang pasti bukan saya.

Renung-renungkanlah.

Sorry To Say La!

8 ulasan:

  1. sorry to say la..pada aku elok ko amek gmbor keta mahal tu masuk dalam post ni..keta je mahal otak keldai..

    BalasPadam
  2. keldai lagi cerdik la..Ini umat manusia paling bodoh sekali..
    Binatang pun lagi cerdik..

    BalasPadam
  3. mungkin dia tidak memahami simbol dan semiotics yang ada di usm..mungkin kat rumah dia parking kat dalam umah ker..parking depan pintu bilik air ker...

    yang paling penting, pemandu ini mungkin sengaja meletakkan kenderaan beliau di situ supaya u ols boleh ambil pic kereta dia dan di blogkan..maklumlah, nak masuk dalam pertandingan gambar trafik(anjuran KRT USM) tidak kesampaian..

    -noktah-

    BalasPadam
  4. hahahah
    itu namanya pentingkan diri sendiri
    haih,menyusahkan orang jer si pemilik kerete tu

    BalasPadam
  5. apa nk buat hans..depa ingat punggung depa jek nk duduk sedap...hehhee

    BalasPadam
  6. Kalau saya, saya tulis kat kertas A4, tulis guna MARKER PEN.....sila hadiri KURSUS SIVIK, atau KURSUS MUHASABAH DIRI- sila daftar dengan ......

    BalasPadam
  7. eh..eh...!!! depan skul SK...sapekah gerangan yang terlalu bijak g parking ctu..????? selpish to00l..!!!

    BalasPadam
  8. apsal paking cengitu...nk kener maki ker...ramai lg lebh mewah dr keter 2...pecah kn jer cermin keter dia..JBRIOTS....

    BalasPadam