Tanah lapang

Jumaat, 19 Disember 2014

Masih adakah sinar buat mereka?

Sudah lama aku terfikir, sudah lama aku ingin bercerita,
walau mungkin nampak biasa, mungkin dimana jua berada bendanya sentiasa ada,
baik yang tersembunyi, baik yang terdedah diluar sana,
siapa biasa, ceruk mana pun dicari mesti ada,
mungkin bagi sesetengah pembaca pojok ini merasakan aku tak layak bercerita,
kerana mereka tau disebalik tirai di jiwa saya,
namun ini sekadar cerita dari mata.



Seperti biasa, setiap gaji masuk, aku pun bayar duit kereta,
semasa di kiosk CIMB disebelah Masjid Besar Kuatan,
ada seorang insan ini berdiri ditepi pintu kiosk itu menyapa,
sapaan yang agak mengejutkan terutama buat lelaki yang lalu dihadapanya,
termasuklah saya,
saya ingin menegur dan bertanya,
tetapi beliau melarikan diri sebelum saya sempat bertanya,
mungkin menyangka saya anggota penguat kuasa(Ya, saya penguat kuasa tapi bukan polis ya),
terus berlalu menempuh dan menyelinap di celah kota kuantan yang suram dan kelam tidak begitu bercahaya,
saya hanya melihat melalui ekor mata,
lalu terfikir dan tertanya-tanya,
tidakkah insan itu mempunyai keluarga?
Mengapa memilih jalan sebegitu rupa?
Tidakkah mereka sudah lanjut usia?
Hanya maut menunggu masa menjemput mereka?
Jawapannya hanya mungkin ada pada mereka.

Bukan ingin menyalahkan sesiapa,
tapi siapakah yang sudi membantu mereka?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan