Tanah lapang

Selasa, 20 September 2011

Sejarah dan kehidupan

 Sudah lima hari di Penang, tempat aku memperoleh gelaran siswazah Universiti. Secara jujurnya, aku tidak gembira dan bangga dengan apa yang aku capai selama ini. Perasaan kosong sahaja. Orang lain bangga tapi mengapa tidak aku?Hahahhaha... Persetankan semua itu kerana itu adalah aku. 

Sepanjang lima hari ini aku gembira sebab dapat orang lain gembira walaupun apa yang aku rancang buat diri aku banyak yang aku tak dapat nak buat. Aku dah rancang macam-macam untuk aku lepaskan diri aku dari neraka kampung aku yang sangat membosankan dengan perangai dan sikap manusia yang keluarga aku duk sanjung sangat. Sorry, aku tak hormat langsung golongan manusia yang tidak tau apa sebenarnya erti ilmu di dunia ini.

Namun begitu, takdir sudah menentukan aku untuk terus begini. Untuk hanya gembirakan orang lain, jaga hati orang lain dan bersikap sama seperti orang lain supaya orang lain tidak kecewa dan berduka. Tidak mengapalah kerana aku dapat merasakan bahawa hidup aku hanya ditakdirkan untuk kecewa dan sentiasa bersabar sahaja di dunia ini. 

Aku cerita benda ini buat sebab mahukan perhatian namun aku tidak tau apa ruang yang patut aku cerita lain. Bukan sebagai diari peribadi untuk tatapan orang ramai namun sebagai panduan dan pengajaran supaya orang lain tidak menjadi seperti aku. 

Aku bukan anggap diri aku macam badut tapi Joker ini membuatkan aku sepertinya, walau senyum aku berdarah tetapi orang lain tetap gembira dan ketawa.

Isnin, 29 Ogos 2011

Diari peribadi.

Aku pun tak tau macamana nak luahkan perasaan aku. Mungkin diruang maya sahaja agaknya. Aku bukan hendak mengaibkan diri sekaligus mencalarkan maruah diri. Bukan membuka bau busuk pekung didada sendiri cuma bebannya sudah tidak tertahan. Aku sudah muak bercerita tentang orang lain sehingga aku lupa yang aku sudah banyak kutip dan simpan apa yang sudah terbuang.

Emm... Sudah 2 bulan aku begini. Bukan kerana aku sudah tamat pengajian, tapi entahlah. Aku pun tidak pasti apa yang berlaku. Sepatutnya jika sudah tamat pengajian, orang lain akan gembira tapi aku tidak berasa begitu. Aku tidak berasa bangga dengan pencapaian aku walau sedikit pun.

Ok,Balik kepada cerita asal. Aku rasa tak happy hidup ni dan aku rasa hidup aku banyak menyusahkan orang dan membebankan orang.

Aku kadang-kadang baik aku mati tapi kalau mati pun, masih akan menyusahkan orang. Macam aku tak ada pilihan lain dalam hidup ni.

Persoalan yang selalu aku tanya dalam diri aku, adakah aku cuma perlu buat orang gembira sahaja? Aku akui, hati dan perasaan aku tidak perlu dijaga dan dibelai seperti orang lain. Aku seolah-olah tiada perasaan lagi dengan kehidupan di dunia. Bila aku fikir macam ni, aku pun mula terfikir, adakah tanda aku akan pergi buat selamanya?

Aku menanti jawapan yang tidak pasti. Semoga orang diluar sana gembira hendaknya. Jangan jadi seperti saya. Hargai kehidupan anda semua kerana ianya berharga.

Selasa, 24 Mei 2011

Kekuatan

Dugaan datang seolah-olah tiada titik noktah atau memberi tanda untuk berhenti...

Orang kata, orang yang sentiasa diuji, adalah orang yang malang nasibnya.

Ada orang lain kata, orang yang diuji ini adalah balasan dosa yang telah dilakukan pada masa lampau..

Orang lain pula kata, ujian datang untuk mengajar erti kehidupan sebenar di dunia...

Namun, ada pula yang berkata, orang yang diuji dengan pelbagai ujian ini, adalah untuk orang yang bodoh sahaja.

Tetapi, ada yang berkata, orang yang sentiasa diuji ini merupakan orang yang paling cekal. Makin diuji, makin cekal dirinya. 

Dalam semua ni, paling penting adalah kita cekal dalam setiap ujian hidup yang mendatang...

Ahad, 3 April 2011

Kesudahan yang semakin tidak pasti

Betul kata orang... Ada kalanya, bila kita terlalu sayangkan seseorang, kita jadi tidak tentu arah. Kita terlalu sayangkan dia tapi dia tidak bahagia kerana kasih itu tidak sampai kepadanya... Sebab kita hanya pendam sahaja. Kita anggap ia tidak apa... Bila dia mahu melangkah, baru kita gelabah. Baru kita sedar.

Namun, setiap apa yang berlaku, ada hikmah di sebalik itu... Sebenci mana manusia itu terhadap kita, cinta tetap ada walau hanya secukup rasa. Itulah harapan yang ada.

Cinta yang secukup rasa itu, umpama segenggam benih padi yang di tengah sawah yang kontang.
Jika betul di jaga dan disemai, ia mampu memberikan hasil yang tidak terkira buat kita.. Walau hidup manusia tidak menentu masa depannya, namun manusia tetap hidup dengan harapan yang ada. Sebab itu mereka bergelut untuk mempertahankannya.

Berkata-kata perlu dibuktikan dengan niat kita, niat kita pula dimulakan dengan langkah kita.. Yang penting hati yang ikhlas hanya kita yang tau.

Hati kita tiada sapa yang tahu.

Ahad, 20 Februari 2011

Kenal tapi macam tidak kenal

Cerita ini antara dua jiwa, dua cinta dan dua dunia.

Segalanya tampak indah tapi sebenarnya mungkin tidak.
Tidak tau apa salah silapnya,

Jika semuanya sama, kenapa dipilih macam nak gila..
Dikatanya kenal beza dan mempunyai istimewanya.

Tapi akhirnya, terkeluar, semuanya sama sahaja..


Joker is different.

Ahad, 6 Februari 2011

Empty spaces..........

Sepatutnya aku habiskan assignment aku tapi aku dilanda satu persoalan yang aku selalu ingat tapi selalu buat lupa.. Aku diburu seribu satu persoalan. Semua ada melanda minda dan benak jiwa aku ini. Umpama ombak tsunami membelah daratan. 

Aku terlalu angkuh..
Aku anggap diri ini terlalu kebal..

Dari melakukan segala kesilapan... Aku menghina orang melakukan kesilapan, berkata tentang keaiban orang. Kini aku juga melakukan kesilapan. 

Betul kata orang.. 


Harap aku dapat menebus kesilapan itu.. Kerana ia bermakna bagi aku..

Khamis, 13 Januari 2011

Masih ada harapan buat mereka?

Sahaja ingin berkongsi,
buat tatapan dan renungan siapa yang sudi,
melawat ruang maya kendalian diri ini,
selamat datang ucapan diberi..

Dalam 2 hari ini, aku nampak banyak sangat betapa bodohnya segolongan manusia. Contohnya, macam semalam, masa aku dalam perjalanan balik dari buat PT( Latihan fizikal/senaman tentera/polis ) kat padang minden( USM tempat aku study sekarang), aku nampak satu kejadian yang paling akal aku yang cetek ni terima.




Ada bahalol( Sorry, aku tak boleh nak jadi sopan santun macam kawan-kawan aku. Aku rude boys...) nak langgar anak kucing yang terperangkap kat tengah jalan raya. Yang bagusnya, sekumpulan "Superhero USM" yang 24jam yang menjaga keselamatan USM yang bertugas petang tu, aku rasa nampak kejadian tu. Tapi tiada tindakan yang diaorang amik. Mentang-mentanglah yang pandu kereta yang nak langgar kucing tu perempuan.
Aku pun dengan tak pikir apa, ambik kucing tu bawak ke bilik. Aku buat macam tu bukan nak jadi hero, because in my narrow minded, being a hero is for the loser and I certainly not a loser. Being a hero in right situation. Ah! Lupakan hal itu kerana ianya sudah selesai.

Kembali kepada cerita asal, siang tadi semasa aku teman awek aku cari sekolah memandu, aku ditegur oleh seorang lelaki pertengahan umur. Meminta aku sedikit wang kerana ingin membeli makanan. Aku nak bagi pun aku takde duit sebab baru lepas isi minyak keta dan dalam keta aku tak simpan duit disamping aku dalam keadaan tergesa-gesa. Beliau mengatakan bahawa dia seorang bekas pesakit jiwa yang baru keluar dari hospital dan aku ditunjukan dengan kad pengenalan khas yang dikeluarkan oleh kementerian kesihatan malaysia.

Aku tengok dengan dompet dia yang kosong dan lusuh tu, aku rasa kesian sangat.. Aku rasa dia tak tipu sebab aku macam boleh baca dan agak samada orang itu siuman atau tidak dengan melihat cara renungan mata dia ( orang tak siuman atau pernah jadi tak siuman, mata mereka lain dari manusia normal. Pada pendapat akulah.). Kalau boleh aku nak sangat tolong atleast dia boleh dapat kerja supaya dia dapat meneruskan kelangsungan hidup dia. Dalam masa yang sama, aku pun terpikir, keluarga dia tak ada kew? Lainlah macam aku yang adik beradik tak ada...

Aku rasa orang macam ni patot dibantu berbanding orang rohingya yang hanyut ke malaysia dan suka tipu orang sana-sini. Bukan apa, apa yang ingin aku katakan ialah tentang mentaliti masyarakat Malaysia misalnya. Orang Malaysia mudah sangat paranoid dan salah sangka dengan golongan ini. Kononnya mereka merbahaya dan bahaya. Aku faham semua tu tapi kita nak biar ke golongan macam ni terkontang-kanting tanpa arah tuju? Keluarga dia dan anggota masyarakat macam kita ni? Mana tanggungjawab kita dalam membantu insan bernyawa yang sama seperti kita? Kepada korang duk memperjuangkan hak ketuanan dan istimewa orang melayu tu, yang aku jumpa semalam tu, dia berbangsa melayu dan beragama islam. Tolonglah dia!! Jangan duk julang keris kelangit, anak bangsa kita kebulur di sebalik bukit.

Korang nak tau? Pihak agama lain kalau diaorang tau ada golongan macam ni, diaorang akan segera bantu. Bukan sebab apa tapi atas sebab kemanusiaan. Manusia ni, bila dah termakan budi, dia akan dengan rela hati akan ikut siapa yang tolong dan bantu dia kat dunia ni dengan sekurang-kurangnya sesuap nasi. Dia orang melayu dan beragama islam, korang nak saudara seagama dan sebangsa korang murtad?

Ah! Cerita panjang pun tak guna. Cakap banyak pun bukan didengar sesiapa. Aku cerita bukan nak popular tapi aku cerita apa yang aku nampak di mata. Suka tak suka belakang cerita. Aku tak suka buang masa cerita pasal siapa dapat tender, sapa main bontot siapa, naik roket ke bulan meluaskan pandangan mata, siapa raja dan siapa hamba apatah lagi cerita pasal 1 Malaysia..



Ikhlas dari aku insan biasa lagi hina.
Nak cari aku?
Remie Bin Ramli
Pelajar Ijazah pertama Tahun Akhir semester satu
Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan
Universiti Sains Malaysia.