Tanah lapang

Selasa, 6 April 2010

Khianat! Pengkhianat dan cakap tak serupa bikin.

Salam sejahtera kepada pengunjung semua.

Salam sinis pembuka bicara,
sinis itu semanis gula.

Kata-kata ini bukan kata-kata kosong sahaja,
aku sudah muak bergelumang dengannya.

Khianat, pengkhianat dan mengkhianati, merupakan satu perbuatan yang paling bahaya, menyakitkan, merugikan dan segala lagi macam kesan yang negatif akibat daripada perbuatan ini. Perbuatan dan sikap ini juga boleh meruntuhkan apa jua seperti organisasi, kumpulan, puak, bangsa, negeri dan negara atau satu tamadun. Mengikut sejarah juga, banyak empayar atau negara yang kuat pada awalnya, runtuh akibat daripada perbuatan khianat ini. Perbuatan ini juga terbahagi kepada sukarela dan paksa-rela atau tanpa disedari kerana ia bergantung kepada keadaan. Biasanya, orang yang bersikap begini amat pandai bersikap "talam dua muka". Jujurnya, bagi pendapat peribadi aku, sikap begini ada pada semua manusia.

Suka rela untuk bersikap khianat adalah muncul daripada sikap tamak, dendam, dengki atau iri hati, kecewa dan sebagainya. Orang yang bersikap begini biasanya adalah "Duri dalam daging" dalam satu kumpulan. Mereka mampu meruntuhkan sesuatu kumpulan itu kerana mereka sendiri adalah berasal daripada kumpulan itu sendiri dan segala kelemahan kumpulan terbabit berada dalam tangan mereka. Biasanya pengkianat sebegini akan dihukum bunuh jika tertangkap..

Paksa rela pula akibat daripada sesorang itu telah dipaksa oleh pihak lain untuk mengkhianati pihaknya. Ugutan biasa melibatkan nyawa dan keselamatan atau aib dan maruah individu itu sendiri atau keluarganya. Biasanya, individu yang terlibat dalam situasi begini akan berfikiran tidak waras kerana terlalu bimbang dan takut. Dalam hal begini, individu yang terlibat tidak boleh dipersalahkan 100% kerana mereka tidak mampu berbuat apa ketika itu.



Seterusnya ialah sikap khianat tanpa disedari. Dalam situasi begini, ia boleh dilihat dalam pelbagai aspek. Antaranya mereka yang gemar bercakap, mereka ini adakalanya akan membongkarkan rahsia tanpa disedari. Mungkin ini adalah kelemahan mereka. Atau sikap yang gemar menyimpan "kelemahan" di tempat yang tidak sesuai dengan beranggap ia akan selamat.




Paling akhir sekali ialah, sikap cakap tak serupa bikin. Sudah pasti anda tertanya-tanya mengapa dikaitankan dengan sikap khianat. Cakap tak serupa bikin ini adalah sikap dimana seseorang itu berkata-kata dengan penuh tekad dan azam. Namun, kata-kata itu hanya tinggal kata-kata sahaja. Aku pun pernah bersikap begini namun aku tidak pernah mengkhiatnati sesiapa. Aku hormat dengan orang dan tidak pernah menuntut seseorang mengotakan janjinya kepada aku. Tapi apabila aku persoalkan sesuatu, mereka akan memberikan seribu satu alasan kepada aku. Bagi aku, jangan cakap kalau tak boleh buat. Hipokrit namanya. Tapi apakan daya, manusia tidak sempurna.

Moralnya disini, jangan marah jika dikhianati. Imbas kembali apa yang sudah anda lakukan.

P/s- Sapa terasa, padan muka. Cermin-cerminlah muka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan